Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když naivka cestuje drahou (autorka R.A.).

Ta dáma mě rozesmála. Ale nepřipojím se k těm, kdo nadávají na České dráhy. Bývají tu příspěvky, kdy někdo se jednou za rok nebo za 5 let sveze vlakem a hned píše, jak to bylo hrozné. (To už je takový folklór).

Na dráhy se totiž nadává i v sousedním Německu. A velice právem.

Ale nejdřív k té dámě: chtěla jet vlakem z UL do Ostravy a na přestup v Praze si nechala jen 20 min. A pro cestu z UL do Prahy volila mezinárodní rychlík. Chyba!  Zřejmě je to naivka neznalá života, protože právě mezinárodní rychlíky z Německa k nám nebo do Maďarska a naopak mívají daleko častěji a daleko větší zpoždění než vlaky ČD. Přirozeně jí v Praze „výhodný“ spoj ujel. Ale podle mne jela nešikovně.

V tomhle kraji teď žijeme, a na trati Děčín-Praha se občas vyskytujeme – a vlaky ČD tam jezdí perfektně. Rychlíky každé 2 hodiny (ve špičkách i po hodině) a prakticky na minutu přesně. Však je také dost lidí, kteří na té trati denně dojíždějí do Prahy do práce (z UL a dokonce i z Děčína). A jízdní řád je dělaný šikovně: v Lovosicích se každou celou sudou hodinu míjejí vlaky z Prahy a do Prahy, a k těm vlakům jezdí lokální přípoje ze širokého okolí a naopak. Takže už léta nemusíme šťárat v jízdním řádu – všechny lokální vlaky jezdí ve dvouhodinovém taktu ve vazbě na rychlíky v Lovosicích.

Sice už jezdím vlakem málo, ale do Prahy vždy vlakem. A neobdivuji privátní železniční firmy – v podstatě je považuji za parazity. To není žádné umění: vybrat si frekventovanou relaci a tam hrát divadlo, jak efektivně ji provozuji. To je totiž zásadní rozdíl: buď provozovat jednu výnosnou relaci anebo zajišťovat dopravní obsluhu území, a to jak železnicí nebo autobusy. To spousta lidí vůbec nechápe. A samozřejmě: když soukromý dopravce „vyžere“ výnosné relace, tak na krajské a státní dopravce zbudou už nevýnosné a o to více musí být podporovány od daňových poplatníků. I tak stojí jízdenka na lokálním autobusu tolik, jako jsou variabilní náklady na dopravu vlastním autem. A když odpoledne přijíždí do naší obce autobus z města, bývá v něm tak pět šest cestujících. Přesto je dopravní obsluha území zásadním faktorem pro udržení života na venkově.

Léta už sleduji německá média, a co tam se děje na dráze, to by se leckdo u nás podivil. Samozřejmě jsou tam rychlé tratě a soupravy s 200km rychlostí – ale běžně v letním čase za horka se tam vyskytuje kolem 50 případů za léto, kdy v těch super-soupravách kiksne klimatizace (jiné větrání tam není) a lidé z toho vylézají úplně uvaření, někdy jsou rozváženi do nemocnic na „oživení“.

Někdy před 3 lety vznikla v jedné západní oblasti Německa situace (a to ve velmi průmyslové oblasti se spoustou „pendlerů“, tj. denně dojíždějících do práce), kdy v dané oblasti rozsáhle krachovala železniční doprava. Denně začala vyjíždět jen polovina nebo i jen třetina spojů oproti jízdnímu řádu. A proč? Nebyli lidé! (Tedy eisenboňáci). Takže zbývající spoje byly narvané, rozhořčení cestujících obrovské. Trvalo to měsíce.

I k nám se asi na jaře dostaly informace z té havárie v Bavorsku, kdy výpravčí si hrál na mobilu zábavné hry, na službu kašlal a pustil na jednokolejné trati dva rychlé vlaky proti sobě. Výsledek: strašlivý masakr, dvě vlakové soupravy zcela zničené, 12 mrtvých, 80 těžce zraněných (naštěstí měly zrovna školní děti velikonoční prázdniny, tak těch tam bylo málo). Přitom už někdy od r. 85 se tam mluví o tom, že na té trati je třeba předělat zabezpečovací zařízení. (Jak ještě může být v Evropě trať, kde toto není jištěné, to špatně chápu). Také se tam občas vyskytne, že strojvedoucí právě s těmi super-rychlými vlaky nezastaví ve stanici, kde mají stavět, a převezou cestující klidně o 100km dál. Tak to také špatně chápu.

Právě teď v listopadu krachovala lokální doprava tady blízko v Sasku za Krušnými horami. Nějaká zemská společnost pro lokální dopravu tam provozuje lokální tratě, má přes 30 souprav, ale přes 20 už bylo v poruše, zbývalo jim jen 8 a tak některé tratě zůstaly bez dopravy – a to bez jakékoliv náhrady.

Asi před 4 lety se moje polovička vracela z nějakého výletu ve Švýcarsku a vlak z Německa měl několikahodinové zpoždění. Navíc ani v Sasku nějak nešel mobil, tak jsem hodiny čekal v UL, než se vůbec ozvala po přejezdu hranice.

Takže jestli si někdo dělá iluze, že někde je dráha skvělá, zatímco u nás slouží jen jako příčina k nadávání, tak ať si zjistí, jak je to jinde. A to u nás se aspoň už dlouho na dráze nestávkovalo. To v Německu často – to je vůbec země stávek (piloti, palubní personál, strojvedoucí, …atd.).

 

Autor: Josef Komárek | úterý 13.12.2016 13:50 | karma článku: 25,66 | přečteno: 1143x
  • Další články autora

Josef Komárek

Skutečně stáli lidé ve frontách a nevěděli, zda se na ně dostane?

Tak to skutečně bylo! A to v letech 1945 až 50. A ke všemu ještě bylo v r.47 sucho a neúroda, na kterou nám USA odmítly prodat obilí, ale ze SSSR přišlo několik set tisíc tun. Žalostná byla úroveň zásobování zejména na venkově.

22.2.2024 v 12:55 | Karma: 33,23 | Přečteno: 1120x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Konečně se nastartuje ekonomika. Hallelujah.

A to hlavně výpovědí bez udání důvodů. Tahle rada nejchytřejších z chytrých oslnila i jednoho zdejšího autora a vypíchla ji i mladinká hlasatelka na ČTV. To před lety to viděl šéf Siemensu Peter Löscher jinak, když prohlásil:

8.2.2024 v 12:50 | Karma: 33,92 | Přečteno: 886x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Kamouček ouver (communications check over).

Tak tohle jsme slyšeli ze sluchátek na Klínovci v té mírové pohodě roku 1960. To hlásili ve dne v noci LOPáci, co jezdili v džípech na bavorské straně šumavské hranice. LOP byly americké Lehké Obrněné Pluky.

31.1.2024 v 12:50 | Karma: 17,17 | Přečteno: 445x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jak je to s vražděním v době po vypuknutí svobody.

Tohle málokdo sleduje, ale už jsem o tom psal. Podle novodobé statistiky bylo v ČR v r.1989 zavražděno 140 lidí. Po vypuknutí svobody bylo za následujících 31 let povražděno zhruba 6600 lidí.

4.1.2024 v 13:50 | Karma: 18,64 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Je nejvyšší čas založit Ústav pro Studium Servilních a Lokajských Režimů.

Je prostě potřeba postavit studium a analýzu servility a lokajství na vědecké základy. Protože to přece není normální, aby v naší zemi tolik vládců a politiků sloužilo cizím zájmům a škodilo vlastní zemi.

23.11.2023 v 13:53 | Karma: 34,60 | Přečteno: 829x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Je toho víc, co nebylo sedmnáctého zmiňováno.

Nežili jsme přece v izolované bublině. Už více let byla v Polsku aktivní Solidarnost s Walensou v čele. Ale podle mne největší průlom do bourání diktatur učinili Maďaři, když v létě 89 zcela otevřeli hranice do Rakouska.

19.11.2023 v 14:54 | Karma: 23,49 | Přečteno: 674x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Rady starého řidiče vlastní vnučce s čerstvým řidičákem.

I když mi některé zkušenosti chybějí. Např. nikdy jsem na silnici nepotkal staříka, který by jel čtyřicítkou. To jenom jednu zdejší milostivou paní takové individuum zdržuje. U nás na venkově jezdí 40 jen traktory. Objevují se...

15.11.2023 v 12:52 | Karma: 22,62 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Už je to tutovka: česká kotlina je nezpůsobilá pro produkci sluneční a větrné elektřiny.

Někdo by to měl šetrně sdělit Fialovi, aby si nedělal zbytečné starosti, že ČR zaostává v produkci sluneční a větrné elektřiny. Kdo sleduje počasí v Čechách od září m.r., mohl postřehnout, že bylo převážně zataženo a bez větru.

6.4.2023 v 12:50 | Karma: 34,17 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Počasí setrvalé: většinou zataženo a bezvětří. Co si s tím pan Fiala počne?

Z toho žádnou zelenou elektřinu nevyrobí. Takovou zimu jsem snad ještě nezažil. Vynořuje se totiž problém: tatáž klima-změna (pokud opravdu existuje?), která nutí fanatiky propagovat soláry a vrtule – zároveň zabraňuje jejich...

2.3.2023 v 13:50 | Karma: 32,15 | Přečteno: 726x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jak to bylo se sirupy z Jihočeské Fruty? A jak jsme se ocitli v Absurdistánu?

Další neaktuální vzpomínka, jak to bylo občas za socialismu zábavné. Někdy v 80.letech chtěla strana a vláda doplnit valutové příjmy, a tak došlo ke zvýšenému exportu cukru. Na trhu nechyběl, to zákazníci nepoznali, ale ...

23.2.2023 v 13:50 | Karma: 28,32 | Přečteno: 804x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Kdo jsou u nás nejčastějšími majiteli nemovitostí? Senioři!

Pan Švejnar, který má zřejmě dojem, že může mluvit do všeho, se nechal slyšet, že vláda by se měla zaměřit na daň z nemovitostí, ale ulevit lidem jinde. Což svědčí o tom, že pan Švejnar neví, o čem mluví.

15.2.2023 v 12:50 | Karma: 37,29 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jak jsme se bavili v 50. a 60. letech.

Když nedávno odešla Gina Lollobrigida do filmového nebe, zavzpomínal jsem, jakými filmy jsme se bavili v 50. a 60. letech. Kdyby někdo sepsal cizí filmy v 50., 60., 70., a 80.letech, docela bychom se podivili, co tu bylo italských

8.2.2023 v 13:50 | Karma: 26,62 | Přečteno: 668x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

30.leden 1933 – nejhorší datum 20.století.

Sice někteří označují za nejhorší událost 20.století bolševickou revoluci 1917 – ale její následky jsme v naší zemi přežili bez velkých ztrát. To jmenování Hitlera kancléřem 30.1.1933 přineslo naší zemi následky nesrovnatelné.

1.2.2023 v 13:50 | Karma: 15,75 | Přečteno: 332x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jaká zelená energie? Když celý podzim nesvítí slunce a nefouká vítr!

Aspoň zde na severozápadě Čech. Letošní podzim si toho bedlivě všímám. Sice byl teplý podzim, hodně pršelo, ale od konce září jen ojediněle zasvitlo slunce a prakticky nefouká vítr. Tak jakápak „sluneční a větrná“ elektřina?

22.12.2022 v 13:54 | Karma: 45,65 | Přečteno: 9128x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Hold okresnímu podniku Nýřany – provozu XII.sjezdu KSČ.

Ano! Tento podnik vyráběl skvělý selský nábytek MASIV z přírodní masivní borovice. Prodával se v železářství Rott a souprava stůl, 3 židle, štokrle a lavice stála 1515 Kčs. Pak jsem v Doksech a v Roudnici koupil další borové...

8.12.2022 v 13:55 | Karma: 31,59 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jak se liší Petr Pavel od Emanuela Moravce?

Vlastně nic moc. Oba důstojníci, oba přeběhlíci. Emanuel Moravec se v květnu 45 zastřelil, to pro Petra Pavla byla nejvyšší mravní hodnotou kariéra. Nejspíš vyslepičil v NATO vše, co věděl o armádách Neporazitelného Tábora Míru.

7.12.2022 v 13:44 | Karma: 23,71 | Přečteno: 621x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Životní styl první republiky – další programová břečka z produkce ČTV.

Zaměřená na eleganci a noblesu. Zejména je noblesní, jak za masarykovského režimu v letech 1920 až 33 téměř každoročně četníci stříleli do demonstrací a hladových pochodů nezaměstnaných. Povraždili 60 až 80 lidí vč. žen a dětí.

10.11.2022 v 13:50 | Karma: 35,25 | Přečteno: 1446x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Malé zamyšlení nad povídkovou tvorbou Josefa Škvoreckého.

Aneb čeho si všímal on, a čeho jsem si všímal já. Já jsem byl ovšem mladší o 15 let, takže když on psal povídky datované v r. 1955, tak jemu bylo už 31 a mně teprve šestnáct. Ale ty rozdílné životní prožitky stojí za zaznamenání.

20.10.2022 v 13:50 | Karma: 18,70 | Přečteno: 459x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Barvoslepí kritici socialismu zřejmě trpěli zrakovou poruchou - postrádali barevné vidění.

Jinak by tu nemohli občas psát o všudypřítomné šedi, nebo jak bylo všechno šedivé, atd. To já – jakkoliv mně byl komunistický režim protivný – vždy jsem viděl vše v barvách. A ten režim jsem si ani moc nebral.

6.10.2022 v 13:50 | Karma: 32,88 | Přečteno: 995x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Ještě štěstí, že v naší zemi funguje kapitalismus lépe, než jinde v Evropě.

Jen díky tomu může být u nás všechno dražší než jinde, také inflace je dvojnásobná než v Německu. To je způsobeno lepším fungováním kapitalismu. Není třeba vymýšlet bludné teorie, čím je to způsobeno – způsobil to kapitalismus.

12.5.2022 v 13:55 | Karma: 27,86 | Přečteno: 731x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 156
  • Celková karma 28,11
  • Průměrná čtenost 1567x
Senior - bývalý systémový inženýr.

Seznam rubrik