Když naivka cestuje drahou (autorka R.A.).

Ta dáma mě rozesmála. Ale nepřipojím se k těm, kdo nadávají na České dráhy. Bývají tu příspěvky, kdy někdo se jednou za rok nebo za 5 let sveze vlakem a hned píše, jak to bylo hrozné. (To už je takový folklór).

Na dráhy se totiž nadává i v sousedním Německu. A velice právem.

Ale nejdřív k té dámě: chtěla jet vlakem z UL do Ostravy a na přestup v Praze si nechala jen 20 min. A pro cestu z UL do Prahy volila mezinárodní rychlík. Chyba!  Zřejmě je to naivka neznalá života, protože právě mezinárodní rychlíky z Německa k nám nebo do Maďarska a naopak mívají daleko častěji a daleko větší zpoždění než vlaky ČD. Přirozeně jí v Praze „výhodný“ spoj ujel. Ale podle mne jela nešikovně.

V tomhle kraji teď žijeme, a na trati Děčín-Praha se občas vyskytujeme – a vlaky ČD tam jezdí perfektně. Rychlíky každé 2 hodiny (ve špičkách i po hodině) a prakticky na minutu přesně. Však je také dost lidí, kteří na té trati denně dojíždějí do Prahy do práce (z UL a dokonce i z Děčína). A jízdní řád je dělaný šikovně: v Lovosicích se každou celou sudou hodinu míjejí vlaky z Prahy a do Prahy, a k těm vlakům jezdí lokální přípoje ze širokého okolí a naopak. Takže už léta nemusíme šťárat v jízdním řádu – všechny lokální vlaky jezdí ve dvouhodinovém taktu ve vazbě na rychlíky v Lovosicích.

Sice už jezdím vlakem málo, ale do Prahy vždy vlakem. A neobdivuji privátní železniční firmy – v podstatě je považuji za parazity. To není žádné umění: vybrat si frekventovanou relaci a tam hrát divadlo, jak efektivně ji provozuji. To je totiž zásadní rozdíl: buď provozovat jednu výnosnou relaci anebo zajišťovat dopravní obsluhu území, a to jak železnicí nebo autobusy. To spousta lidí vůbec nechápe. A samozřejmě: když soukromý dopravce „vyžere“ výnosné relace, tak na krajské a státní dopravce zbudou už nevýnosné a o to více musí být podporovány od daňových poplatníků. I tak stojí jízdenka na lokálním autobusu tolik, jako jsou variabilní náklady na dopravu vlastním autem. A když odpoledne přijíždí do naší obce autobus z města, bývá v něm tak pět šest cestujících. Přesto je dopravní obsluha území zásadním faktorem pro udržení života na venkově.

Léta už sleduji německá média, a co tam se děje na dráze, to by se leckdo u nás podivil. Samozřejmě jsou tam rychlé tratě a soupravy s 200km rychlostí – ale běžně v letním čase za horka se tam vyskytuje kolem 50 případů za léto, kdy v těch super-soupravách kiksne klimatizace (jiné větrání tam není) a lidé z toho vylézají úplně uvaření, někdy jsou rozváženi do nemocnic na „oživení“.

Někdy před 3 lety vznikla v jedné západní oblasti Německa situace (a to ve velmi průmyslové oblasti se spoustou „pendlerů“, tj. denně dojíždějících do práce), kdy v dané oblasti rozsáhle krachovala železniční doprava. Denně začala vyjíždět jen polovina nebo i jen třetina spojů oproti jízdnímu řádu. A proč? Nebyli lidé! (Tedy eisenboňáci). Takže zbývající spoje byly narvané, rozhořčení cestujících obrovské. Trvalo to měsíce.

I k nám se asi na jaře dostaly informace z té havárie v Bavorsku, kdy výpravčí si hrál na mobilu zábavné hry, na službu kašlal a pustil na jednokolejné trati dva rychlé vlaky proti sobě. Výsledek: strašlivý masakr, dvě vlakové soupravy zcela zničené, 12 mrtvých, 80 těžce zraněných (naštěstí měly zrovna školní děti velikonoční prázdniny, tak těch tam bylo málo). Přitom už někdy od r. 85 se tam mluví o tom, že na té trati je třeba předělat zabezpečovací zařízení. (Jak ještě může být v Evropě trať, kde toto není jištěné, to špatně chápu). Také se tam občas vyskytne, že strojvedoucí právě s těmi super-rychlými vlaky nezastaví ve stanici, kde mají stavět, a převezou cestující klidně o 100km dál. Tak to také špatně chápu.

Právě teď v listopadu krachovala lokální doprava tady blízko v Sasku za Krušnými horami. Nějaká zemská společnost pro lokální dopravu tam provozuje lokální tratě, má přes 30 souprav, ale přes 20 už bylo v poruše, zbývalo jim jen 8 a tak některé tratě zůstaly bez dopravy – a to bez jakékoliv náhrady.

Asi před 4 lety se moje polovička vracela z nějakého výletu ve Švýcarsku a vlak z Německa měl několikahodinové zpoždění. Navíc ani v Sasku nějak nešel mobil, tak jsem hodiny čekal v UL, než se vůbec ozvala po přejezdu hranice.

Takže jestli si někdo dělá iluze, že někde je dráha skvělá, zatímco u nás slouží jen jako příčina k nadávání, tak ať si zjistí, jak je to jinde. A to u nás se aspoň už dlouho na dráze nestávkovalo. To v Německu často – to je vůbec země stávek (piloti, palubní personál, strojvedoucí, …atd.).

 

Autor: Josef Komárek | úterý 13.12.2016 13:50 | karma článku: 25,66 | přečteno: 1143x
  • Další články autora
  • Počet článků 156
  • Celková karma 28,10
  • Průměrná čtenost 1567x
Senior - bývalý systémový inženýr.

Seznam rubrik