Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když naivka cestuje drahou (autorka R.A.).

Ta dáma mě rozesmála. Ale nepřipojím se k těm, kdo nadávají na České dráhy. Bývají tu příspěvky, kdy někdo se jednou za rok nebo za 5 let sveze vlakem a hned píše, jak to bylo hrozné. (To už je takový folklór).

Na dráhy se totiž nadává i v sousedním Německu. A velice právem.

Ale nejdřív k té dámě: chtěla jet vlakem z UL do Ostravy a na přestup v Praze si nechala jen 20 min. A pro cestu z UL do Prahy volila mezinárodní rychlík. Chyba!  Zřejmě je to naivka neznalá života, protože právě mezinárodní rychlíky z Německa k nám nebo do Maďarska a naopak mívají daleko častěji a daleko větší zpoždění než vlaky ČD. Přirozeně jí v Praze „výhodný“ spoj ujel. Ale podle mne jela nešikovně.

V tomhle kraji teď žijeme, a na trati Děčín-Praha se občas vyskytujeme – a vlaky ČD tam jezdí perfektně. Rychlíky každé 2 hodiny (ve špičkách i po hodině) a prakticky na minutu přesně. Však je také dost lidí, kteří na té trati denně dojíždějí do Prahy do práce (z UL a dokonce i z Děčína). A jízdní řád je dělaný šikovně: v Lovosicích se každou celou sudou hodinu míjejí vlaky z Prahy a do Prahy, a k těm vlakům jezdí lokální přípoje ze širokého okolí a naopak. Takže už léta nemusíme šťárat v jízdním řádu – všechny lokální vlaky jezdí ve dvouhodinovém taktu ve vazbě na rychlíky v Lovosicích.

Sice už jezdím vlakem málo, ale do Prahy vždy vlakem. A neobdivuji privátní železniční firmy – v podstatě je považuji za parazity. To není žádné umění: vybrat si frekventovanou relaci a tam hrát divadlo, jak efektivně ji provozuji. To je totiž zásadní rozdíl: buď provozovat jednu výnosnou relaci anebo zajišťovat dopravní obsluhu území, a to jak železnicí nebo autobusy. To spousta lidí vůbec nechápe. A samozřejmě: když soukromý dopravce „vyžere“ výnosné relace, tak na krajské a státní dopravce zbudou už nevýnosné a o to více musí být podporovány od daňových poplatníků. I tak stojí jízdenka na lokálním autobusu tolik, jako jsou variabilní náklady na dopravu vlastním autem. A když odpoledne přijíždí do naší obce autobus z města, bývá v něm tak pět šest cestujících. Přesto je dopravní obsluha území zásadním faktorem pro udržení života na venkově.

Léta už sleduji německá média, a co tam se děje na dráze, to by se leckdo u nás podivil. Samozřejmě jsou tam rychlé tratě a soupravy s 200km rychlostí – ale běžně v letním čase za horka se tam vyskytuje kolem 50 případů za léto, kdy v těch super-soupravách kiksne klimatizace (jiné větrání tam není) a lidé z toho vylézají úplně uvaření, někdy jsou rozváženi do nemocnic na „oživení“.

Někdy před 3 lety vznikla v jedné západní oblasti Německa situace (a to ve velmi průmyslové oblasti se spoustou „pendlerů“, tj. denně dojíždějících do práce), kdy v dané oblasti rozsáhle krachovala železniční doprava. Denně začala vyjíždět jen polovina nebo i jen třetina spojů oproti jízdnímu řádu. A proč? Nebyli lidé! (Tedy eisenboňáci). Takže zbývající spoje byly narvané, rozhořčení cestujících obrovské. Trvalo to měsíce.

I k nám se asi na jaře dostaly informace z té havárie v Bavorsku, kdy výpravčí si hrál na mobilu zábavné hry, na službu kašlal a pustil na jednokolejné trati dva rychlé vlaky proti sobě. Výsledek: strašlivý masakr, dvě vlakové soupravy zcela zničené, 12 mrtvých, 80 těžce zraněných (naštěstí měly zrovna školní děti velikonoční prázdniny, tak těch tam bylo málo). Přitom už někdy od r. 85 se tam mluví o tom, že na té trati je třeba předělat zabezpečovací zařízení. (Jak ještě může být v Evropě trať, kde toto není jištěné, to špatně chápu). Také se tam občas vyskytne, že strojvedoucí právě s těmi super-rychlými vlaky nezastaví ve stanici, kde mají stavět, a převezou cestující klidně o 100km dál. Tak to také špatně chápu.

Právě teď v listopadu krachovala lokální doprava tady blízko v Sasku za Krušnými horami. Nějaká zemská společnost pro lokální dopravu tam provozuje lokální tratě, má přes 30 souprav, ale přes 20 už bylo v poruše, zbývalo jim jen 8 a tak některé tratě zůstaly bez dopravy – a to bez jakékoliv náhrady.

Asi před 4 lety se moje polovička vracela z nějakého výletu ve Švýcarsku a vlak z Německa měl několikahodinové zpoždění. Navíc ani v Sasku nějak nešel mobil, tak jsem hodiny čekal v UL, než se vůbec ozvala po přejezdu hranice.

Takže jestli si někdo dělá iluze, že někde je dráha skvělá, zatímco u nás slouží jen jako příčina k nadávání, tak ať si zjistí, jak je to jinde. A to u nás se aspoň už dlouho na dráze nestávkovalo. To v Německu často – to je vůbec země stávek (piloti, palubní personál, strojvedoucí, …atd.).

 

Autor: Josef Komárek | úterý 13.12.2016 13:50 | karma článku: 25,66 | přečteno: 1143x
  • Další články autora

Josef Komárek

Skutečně stáli lidé ve frontách a nevěděli, zda se na ně dostane?

Tak to skutečně bylo! A to v letech 1945 až 50. A ke všemu ještě bylo v r.47 sucho a neúroda, na kterou nám USA odmítly prodat obilí, ale ze SSSR přišlo několik set tisíc tun. Žalostná byla úroveň zásobování zejména na venkově.

22.2.2024 v 12:55 | Karma: 33,29 | Přečteno: 1122x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Konečně se nastartuje ekonomika. Hallelujah.

A to hlavně výpovědí bez udání důvodů. Tahle rada nejchytřejších z chytrých oslnila i jednoho zdejšího autora a vypíchla ji i mladinká hlasatelka na ČTV. To před lety to viděl šéf Siemensu Peter Löscher jinak, když prohlásil:

8.2.2024 v 12:50 | Karma: 33,92 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Kamouček ouver (communications check over).

Tak tohle jsme slyšeli ze sluchátek na Klínovci v té mírové pohodě roku 1960. To hlásili ve dne v noci LOPáci, co jezdili v džípech na bavorské straně šumavské hranice. LOP byly americké Lehké Obrněné Pluky.

31.1.2024 v 12:50 | Karma: 17,17 | Přečteno: 447x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jak je to s vražděním v době po vypuknutí svobody.

Tohle málokdo sleduje, ale už jsem o tom psal. Podle novodobé statistiky bylo v ČR v r.1989 zavražděno 140 lidí. Po vypuknutí svobody bylo za následujících 31 let povražděno zhruba 6600 lidí.

4.1.2024 v 13:50 | Karma: 18,64 | Přečteno: 568x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Je nejvyšší čas založit Ústav pro Studium Servilních a Lokajských Režimů.

Je prostě potřeba postavit studium a analýzu servility a lokajství na vědecké základy. Protože to přece není normální, aby v naší zemi tolik vládců a politiků sloužilo cizím zájmům a škodilo vlastní zemi.

23.11.2023 v 13:53 | Karma: 34,60 | Přečteno: 831x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  9:48

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Soud rozhodne v případu upálení družky. Bylo to italské manželství, říká obžalovaný

25. dubna 2024  9:45

Krajský soud v Brně dnes vyhlásí rozhodnutí v případu muže, kterého obžaloba viní z vraždy družky v...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

  • Počet článků 156
  • Celková karma 28,13
  • Průměrná čtenost 1567x
Senior - bývalý systémový inženýr.

Seznam rubrik