Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co očekávám od železniční osobní dopravy?

Strany a vláda nám seniorům popřály slevu na dráze. Ale jsou nějaké spory kolem ministra dopravy. Mně také připadá, že ten pán si spíše potrpí na obecné propagandistické hlášky (na tzv. otevírání trhu na železnici…, atd.).

Mne jako cestujícího totiž nezajímá vytváření jakéhosi konkurenčního prostředí na železnici. Sice už jezdím málo, ale za pracovního života jsem jezdil hodně, a v 90.letech jsem najížděl drahou kolem 35 tisíc km ročně.

Ale od železniční dopravy očekávám:

1.že na jeden lístek se dostanu z jakéhokoliv místa na železnici do jakéhokoliv jiného místa na železniční síti

2.že bude k disposici jeden jízdní řád pro celou železniční síť

3.že vlaky budou jezdit ve dvouhodinovém, ve špičkách i v hodinovém taktu

4.že přípojné vlaky budou navazovat v rozumném, tedy obvykle 5 až 15-minutovém odstupu

5.že jedna porouchaná lokomotiva nebo nemocný strojvedoucí nebude důvodem k tomu, aby spoj vůbec nejel, tj. že dopravce bude mít vždy v záloze jak techniku, tak lidi, tj. že systém bude provozován s dostatečnou redundancí prvků v systému

6.a vůbec: že celá osobní železniční doprava bude provozována jako SYSTÉM, tj. nikoliv jako chaotická konkurenční rvačka, kde by si nějací vyčůránci vyzobali pár výnosných relací – a ostatní nevýnosnou DOPRAVNÍ OBSLUHU ÚZEMÍ ponechali nějakému státnímu podniku.

Nesporně jako SYSTÉM osobní doprava na železnici, provozována Českými dráhami, teď docela uspokojivě funguje. Tak proč do toho rýpat? Jen aby se vyhovělo propagandě nebo nějaké ideologii?

V pozdním jaru zrovna v našem okresu začala haprovat autobusová doprava – prostě nebyli lidi, tj. řidiči. Nebyly vypravovány autobusy na linky, které měly podle jízdních řádů jet. Samozřejmě neohlášeně, ani jakási autobusová dispečerka, která sedí v kukani na železničním nádraží nevěděla, co pojede a nepojede. A na vesnických zastávkách to nevěděl už vůbec nikdo. Jacísi ušlechtilí autoři zde na blogu, kteří vůbec netrpí „podstatnou poruchou mozku“, se radují, co je dnes svobody a jak si konečně může každý prožívat svůj život po svém. Nic proti tomu, ale když bába dojede ráno do okr. města k doktorovi (spoj v pět ráno přece jen pořád jezdí), a pak marně čeká dvě, čtyři nebo i více hodin, než konečně ji dopraví nějaký spoj domů, tak jak si užívá na autobusovém nádraží svůj život po svém? A když lidé na vesnicích dojdou na zastávku, a autobus nepřijede, tak co? Mohou se vrátit domů, číst si knížky a prožívat život po svém? A za dvě hodiny to zkusit znovu? A znovu nic nepřijede. Tak vznikaly mnohahodinové mezery.

Kdysi jsem se dopravou trochu profesně zabýval, a tak mne stále zajímá. Také sleduji, jak to vypadá venku, ve Švýcarsku, v Anglii, Německu, ale i v Rusku, atd.

Ve Švýcarsku v některých oblastech fungují různé oblastní či lokální železniční společnosti. Ale pokud vím, tak jezdí jen ve svých oblastech, nemíchají se různé společnosti na týchž tratích. A Švýcaři vůbec jezdí hodně po svých železnicích. Nezaznamenal jsem v této sféře nějaké problémy. Ovšem, pokud se týká letecké dopravy, tak v ní se právě ve Švýcarsku odehrálo několik neuvěřitelně ostudných událostí. Už před více lety tam – pro cestující zcela nečekaně – zkrachovala státní letecká společnost SwissAir, prostě ze dne na den najednou několik set letadel zůstalo na zemi a nevzlétly. A to až do posledního dne se nestoudně prodávaly letenky, jakoby to bylo v nějaké rozvojové zemi (jak pravila jedna indická rodina, která se ráno dostavila na letiště a zjistila, že nikam nepoletí a že peníze za letenky jsou v čudu). A nejostudnější událost se odehrála také už před lety, kdy pro naprostý šlendrián státní letecká dispečerská služba SkyGuide zavinila jednou o půlnoci srážku dvou letadel nad jižním Německem blízko Konstanze. V tom jednom letadle přišlo o život na 80 lidí, převážně znamenitých dětí z jedné jihoruské autonomní republiky, které za odměnu za dobré učení letěly na prázdniny do Španělska.

Privatisace železničních tratí v Anglii proběhla už před lety. Cestujícím to nepřineslo nic, jen manažeři, kteří byli právě u koryt, si na tom nahrabali. Jinak při cestě přes více společností si tam musí cestující po každé kupovat novou jízdenku (jak se psalo v našem odborném tisku). Ty společnosti málo investují do tratí, železniční síť zaostává a tak tam už došlo i k těžkým haváriím – naposled k vykolejení celého vlaku.

Také o německé železniční dopravě u nás panuje dost iluzí – i když tam mají ty superrychlé tratě. O tom už jsem psal v příspěvku 15.12.2016 (Když naivka cestuje drahou). Dráha patří v Německu k nejpomlouvanějším veřejným službám: drahé jízdné, stálá zpoždění, nevlídný personál, …atd. (Více než čtvrtina rychlíků nedorazí včas, tj. do 6 minut, to rychlíky v Lovosicích přijíždějí úplně na čas nebo tak do 2-3 min.). Aspoň že tam dráha začala kácet stromy u tratí, Německo je v posledních letech postihováno vichřicemi, které pak zastaví železniční dopravu na dost dlouho, i na několik dní. Nicméně po té ostudné těžké havárii v Bavorsku v r.2016, kdy si výpravčí hrál na mobilu hry a pustil dva vlaky proti sobě, už myslím k žádné další těžké havárii nedošlo. Ale jak už jsem jednou napsal, existují tam i menší společnosti pro lokální dopravu, a když společnost má 30 souprav, ale přes 20 je v poruše, tak prostě dotčená lokální síť přestane úplně fungovat – a to bez jakékoliv náhrady (případ z blízkého Saska). Nebo teď v srpnu jedna lokální společnost (Mitteldeutsche Regio-Bahn) přestala úplně jezdit, protože hodně strojvedoucích se hodilo marod. Pendleři z toho byli velice naštvaní. Také nám by se to asi velmi nelíbilo. Ostatně i německá státní dráha teď v létě vypouštěla některé spoje, protože si prý strojvedoucí brali rodinnou dovolenou – a těch je už nedostatek. A také letos, v tom letošním počasí, už byli evakuováni zcela uvaření cestující z těch moderních souprav – když jim kiksla klimatisace, někteří museli být odváženi do nemocnic na oživení.

Téma železniční dopravy v Rusku se dost často vyskytuje v reportážích na západních doku- a info-kanálech. Podle toho, co jsem už vícekrát viděl, jsou nesporně tratě i zabezpečovací technika na vysoké technické úrovni. Přinejmenším na hlavních tratích.

A tak bych to shrnul, že na železniční osobní dopravě oceňuji nejvíce to, když funguje jako SYSTÉM, dále že je nejbezpečnějším druhem dopravy a také nejpohodlnějším.

Autor: Josef Komárek | pondělí 3.9.2018 13:50 | karma článku: 15,51 | přečteno: 674x
  • Další články autora

Josef Komárek

Skutečně stáli lidé ve frontách a nevěděli, zda se na ně dostane?

Tak to skutečně bylo! A to v letech 1945 až 50. A ke všemu ještě bylo v r.47 sucho a neúroda, na kterou nám USA odmítly prodat obilí, ale ze SSSR přišlo několik set tisíc tun. Žalostná byla úroveň zásobování zejména na venkově.

22.2.2024 v 12:55 | Karma: 33,23 | Přečteno: 1121x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Konečně se nastartuje ekonomika. Hallelujah.

A to hlavně výpovědí bez udání důvodů. Tahle rada nejchytřejších z chytrých oslnila i jednoho zdejšího autora a vypíchla ji i mladinká hlasatelka na ČTV. To před lety to viděl šéf Siemensu Peter Löscher jinak, když prohlásil:

8.2.2024 v 12:50 | Karma: 33,92 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Kamouček ouver (communications check over).

Tak tohle jsme slyšeli ze sluchátek na Klínovci v té mírové pohodě roku 1960. To hlásili ve dne v noci LOPáci, co jezdili v džípech na bavorské straně šumavské hranice. LOP byly americké Lehké Obrněné Pluky.

31.1.2024 v 12:50 | Karma: 17,17 | Přečteno: 447x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Jak je to s vražděním v době po vypuknutí svobody.

Tohle málokdo sleduje, ale už jsem o tom psal. Podle novodobé statistiky bylo v ČR v r.1989 zavražděno 140 lidí. Po vypuknutí svobody bylo za následujících 31 let povražděno zhruba 6600 lidí.

4.1.2024 v 13:50 | Karma: 18,64 | Přečteno: 568x | Diskuse| Ostatní

Josef Komárek

Je nejvyšší čas založit Ústav pro Studium Servilních a Lokajských Režimů.

Je prostě potřeba postavit studium a analýzu servility a lokajství na vědecké základy. Protože to přece není normální, aby v naší zemi tolik vládců a politiků sloužilo cizím zájmům a škodilo vlastní zemi.

23.11.2023 v 13:53 | Karma: 34,60 | Přečteno: 831x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

  • Počet článků 156
  • Celková karma 28,11
  • Průměrná čtenost 1567x
Senior - bývalý systémový inženýr.

Seznam rubrik