Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když naivka cestuje drahou (autorka R.A.).

13. 12. 2016 13:50:00
Ta dáma mě rozesmála. Ale nepřipojím se k těm, kdo nadávají na České dráhy. Bývají tu příspěvky, kdy někdo se jednou za rok nebo za 5 let sveze vlakem a hned píše, jak to bylo hrozné. (To už je takový folklór).

Na dráhy se totiž nadává i v sousedním Německu. A velice právem.

Ale nejdřív k té dámě: chtěla jet vlakem z UL do Ostravy a na přestup v Praze si nechala jen 20 min. A pro cestu z UL do Prahy volila mezinárodní rychlík. Chyba! Zřejmě je to naivka neznalá života, protože právě mezinárodní rychlíky z Německa k nám nebo do Maďarska a naopak mívají daleko častěji a daleko větší zpoždění než vlaky ČD. Přirozeně jí v Praze „výhodný“ spoj ujel. Ale podle mne jela nešikovně.

V tomhle kraji teď žijeme, a na trati Děčín-Praha se občas vyskytujeme – a vlaky ČD tam jezdí perfektně. Rychlíky každé 2 hodiny (ve špičkách i po hodině) a prakticky na minutu přesně. Však je také dost lidí, kteří na té trati denně dojíždějí do Prahy do práce (z UL a dokonce i z Děčína). A jízdní řád je dělaný šikovně: v Lovosicích se každou celou sudou hodinu míjejí vlaky z Prahy a do Prahy, a k těm vlakům jezdí lokální přípoje ze širokého okolí a naopak. Takže už léta nemusíme šťárat v jízdním řádu – všechny lokální vlaky jezdí ve dvouhodinovém taktu ve vazbě na rychlíky v Lovosicích.

Sice už jezdím vlakem málo, ale do Prahy vždy vlakem. A neobdivuji privátní železniční firmy – v podstatě je považuji za parazity. To není žádné umění: vybrat si frekventovanou relaci a tam hrát divadlo, jak efektivně ji provozuji. To je totiž zásadní rozdíl: buď provozovat jednu výnosnou relaci anebo zajišťovat dopravní obsluhu území, a to jak železnicí nebo autobusy. To spousta lidí vůbec nechápe. A samozřejmě: když soukromý dopravce „vyžere“ výnosné relace, tak na krajské a státní dopravce zbudou už nevýnosné a o to více musí být podporovány od daňových poplatníků. I tak stojí jízdenka na lokálním autobusu tolik, jako jsou variabilní náklady na dopravu vlastním autem. A když odpoledne přijíždí do naší obce autobus z města, bývá v něm tak pět šest cestujících. Přesto je dopravní obsluha území zásadním faktorem pro udržení života na venkově.

Léta už sleduji německá média, a co tam se děje na dráze, to by se leckdo u nás podivil. Samozřejmě jsou tam rychlé tratě a soupravy s 200km rychlostí – ale běžně v letním čase za horka se tam vyskytuje kolem 50 případů za léto, kdy v těch super-soupravách kiksne klimatizace (jiné větrání tam není) a lidé z toho vylézají úplně uvaření, někdy jsou rozváženi do nemocnic na „oživení“.

Někdy před 3 lety vznikla v jedné západní oblasti Německa situace (a to ve velmi průmyslové oblasti se spoustou „pendlerů“, tj. denně dojíždějících do práce), kdy v dané oblasti rozsáhle krachovala železniční doprava. Denně začala vyjíždět jen polovina nebo i jen třetina spojů oproti jízdnímu řádu. A proč? Nebyli lidé! (Tedy eisenboňáci). Takže zbývající spoje byly narvané, rozhořčení cestujících obrovské. Trvalo to měsíce.

I k nám se asi na jaře dostaly informace z té havárie v Bavorsku, kdy výpravčí si hrál na mobilu zábavné hry, na službu kašlal a pustil na jednokolejné trati dva rychlé vlaky proti sobě. Výsledek: strašlivý masakr, dvě vlakové soupravy zcela zničené, 12 mrtvých, 80 těžce zraněných (naštěstí měly zrovna školní děti velikonoční prázdniny, tak těch tam bylo málo). Přitom už někdy od r. 85 se tam mluví o tom, že na té trati je třeba předělat zabezpečovací zařízení. (Jak ještě může být v Evropě trať, kde toto není jištěné, to špatně chápu). Také se tam občas vyskytne, že strojvedoucí právě s těmi super-rychlými vlaky nezastaví ve stanici, kde mají stavět, a převezou cestující klidně o 100km dál. Tak to také špatně chápu.

Právě teď v listopadu krachovala lokální doprava tady blízko v Sasku za Krušnými horami. Nějaká zemská společnost pro lokální dopravu tam provozuje lokální tratě, má přes 30 souprav, ale přes 20 už bylo v poruše, zbývalo jim jen 8 a tak některé tratě zůstaly bez dopravy – a to bez jakékoliv náhrady.

Asi před 4 lety se moje polovička vracela z nějakého výletu ve Švýcarsku a vlak z Německa měl několikahodinové zpoždění. Navíc ani v Sasku nějak nešel mobil, tak jsem hodiny čekal v UL, než se vůbec ozvala po přejezdu hranice.

Takže jestli si někdo dělá iluze, že někde je dráha skvělá, zatímco u nás slouží jen jako příčina k nadávání, tak ať si zjistí, jak je to jinde. A to u nás se aspoň už dlouho na dráze nestávkovalo. To v Německu často – to je vůbec země stávek (piloti, palubní personál, strojvedoucí, ...atd.).

Autor: Josef Komárek | úterý 13.12.2016 13:50 | karma článku: 24.44 | přečteno: 1110x

Další články blogera

Josef Komárek

Zabránit afrikanisaci a islamisaci naší země – první krůček k naší svobodě.

Německý ministr Gerd Müller varoval před pohybem až 100 miliónů uprchlíků z Afriky směr sever (to už zde dokumentovala řada autorů). Já se neryju v netu, ale už nějakých 45 let sleduji západní zpravodajství.

28.6.2017 v 13:50 | Karma článku: 42.41 | Přečteno: 2392 | Diskuse

Josef Komárek

Také jsem se necítil ubohým zakomplexovaným buranem.

Co všechno se člověk nedozví o pražských kavárenských intelektuálech (díky panu Petříkovi). Což jsou převážně individua, která plodí jen slova, slova, slova ..., a pohrdají obyčejnými pracujícími lidmi, kteří je celý život živí.

27.6.2017 v 13:50 | Karma článku: 39.96 | Přečteno: 2213 | Diskuse

Josef Komárek

Dalších 6,6 mil. migrantů se tlačí z Afriky a Orientu do Evropy. To zas bude obohacení!

Tuto zprávu ohlásila v úterý 23.5. německá zpravodajská služba. Byla v poledne na německém teletextu, ale než jsem ji ofotil, tak ze stránek zmizela. Asi byla netaktní po atentátu v Manchestru.

25.5.2017 v 12:51 | Karma článku: 31.17 | Přečteno: 969 | Diskuse

Josef Komárek

Soudružka Semelová, pan doktor Vodrážka a moje maličkost.

Kroutím hlavou nad tím, že při probíhající zkáze Evropy se někdo do nekonečna rozčiluje nad výroky jakési s. Semelové. Přitom ta zkáza už jen akceleruje, jak ukázaly události o Velikonocích.

3.5.2017 v 13:50 | Karma článku: 29.44 | Přečteno: 1229 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jílek

Šarbel Machlúf

Většině lidí to jméno asi nic neříká. Je to poustevník, který žil v 19. Století v Libanonu. Je uctíván jako světec a dnes je jeho svátek.

24.7.2017 v 21:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když kluci choděj s klukama a chtěj dítě….

No, když jsem si dneska přečetla titulek, že Ústavní soud dal rodičovská práva gayům, nevylítla jsem vzteky ze židle, protože by mi to bylo stejně houby platný. Jen jsem se přesvědčila v tom,

24.7.2017 v 20:20 | Karma článku: 28.29 | Přečteno: 638 | Diskuse

Martin Faltýn

Telefonování aneb Jak jsem dnes "(ne)telefonoval"

Možná znáte scénku Jiřiny Bohdalové "Jak se telefonuje". Taková hříčka, monolog z 60. let. Dnes telefonování vypadá jinak. Zejména to internetové, datové přenosy a tak. Ale ani tady není o "humor" nouze.

24.7.2017 v 19:43 | Karma článku: 4.69 | Přečteno: 178 | Diskuse

Jarka Jarvis

Dějepisný test

Evropou obchází strašidlo. Opět. Před 170ti lety to byl komunismus, dnes je to islamismus. Jeho šiřitelé se bohužel neplíží jenom močálem, jako třeba Jožin z bažin. Své přesvědčovací metody uplatňují po celém světě,

24.7.2017 v 18:37 | Karma článku: 22.18 | Přečteno: 318 | Diskuse

Libuse Palkova

Vraždit kvůli bezpečnostním rámům?

Když se dočtete ve zprávách, že nějaký mladý Palestinec byl schopen vraždit kvůli takové maličkosti, jako je instalace bezpečnostního zařízení, napadne vás, že ti arabové jsou fakt blázni.

24.7.2017 v 16:10 | Karma článku: 9.85 | Přečteno: 707 | Diskuse
Počet článků 71 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1859
Senior - bývalý systémový inženýr.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.